Конституційно-правові засади розвитку інформаційного суспільства в Україні
Анотація
Проаналізовано конституційно-правові засади становлення та розвитку інформаційного суспільства. Висвітлено погляди науковців щодо сутності цієї категорії, її співвідношення з національним інформаційним простором, глобальним інформаційним простором, інформаційною цивілізацією. Констатовано наявність об’єктивних умов чи підстав існування інформаційного суспільства (організаційних, економічних, технологічних, правових). Останні охоплюють закони й інші нормативно-правові акти, що регламентують права людини на інформацію, доступ до публічної інформації, інформаційних ресурсів, технологій, телекомунікацій, захист інтелектуальної власності, недоторканність особистого життя, свободу слова, інформаційну безпеку тощо. Безпосередньо в тексті Конституції України про інформаційне суспільство майже не йдеться. Натомість, відповідно до ст. 17 Основного Закону, «захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу». Згідно з іншими положеннями Конституції України (ст. 32, 34, 50), кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати й поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб – на власний вибір; не допускається збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини. Проаналізовано норми національного законодавства, що закріплюють і деталізують конституційні положення в цій сфері. Неоднозначним є питання відповідності конституційно-правового забезпечення інформаційного суспільства чинним міжнародно-правовим стандартам, зобов’язанням України в цій сфері. Вивчення конституційно-правових засад інформаційного суспільства в Україні демонструє їх вузьке розуміння, обмежене рамками прав і свобод, що реалізується через засоби масової інформації, відкритість органів влади, доступ до публічної інформації. Лише протягом останніх років законодавці почали приділяти увагу інформаційній безпеці, кібербезпеці. В умовах сьогодення варто акцентувати на державній інформаційній політиці, інформаційному суверенітеті, національному інформаційному просторі, національному інформаційному правопорядку. Ці категорії також потребують належного конституційно-правового забезпечення.
Завантаження
Переглядів анотації: 132 Завантажень PDF: 805
- Автори залишають за собою право на авторство власної праці та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дає змогу іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану працю з обов’язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію статті в цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована в журналі (наприклад, розміщувати статтю в репозитарії установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дає змогу і заохочує розміщення авторами в Інтернеті (наприклад, у електронних сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису статті як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє продуктивній науковій дискусії та позитивно впливає на оперативність та динаміку цитування опублікованої роботи.