Філософсько-правовий аналіз забезпечення права на інформацію в Україні

  • Д. Андреєв

    доктор юридичних наук, професор, директор навчально-наукового інституту № 3 Національної академії внутрішніх справ, м. Київ

    https://orcid.org/0000-0002-5328-8218
  • Д. Іванченко

    член виконавчого комітету міської ради, м. Новоград-Волинський

    https://orcid.org/0000-0002-7822-2872

Анотація

Мета статті – проаналізувати філософсько-правові складові забезпечення в Україні права громадянина на інформацію. Насамперед необхідно дослідити принципи вітчизняного законодавства, яке регулює правові підстави одержання, використання, поширення та зберігання інформації. У період становлення українського інформаційного суспільства філософсько-правове осмислення сутності права особистості на інформацію залишилося поза увагою науковців. Методологія. Застосування наукового інструментарію дослідження права громадянина на інформацію відбувалося на підставі системно-структурного аналізу, оскільки ефективна інформаційно-правова взаємодія влади та суспільства – це парадигма міждисциплінарного спрямування. Крім того, було застосовано ствердно-заперечний метод філософсько-правового аналізу для осмислення принципів здійснення державної інформаційної політики, догматичний метод – для опрацювання законодавства інформаційної сфери України, а також методи індукції, абстрагування та формальної логіки – для узагальнення пропозицій і висновків стосовно вдосконалення вітчизняної нормативно-правової бази, яка регулює інформаційні відносини влади та громади. Наукова новизна полягає в тому, що на підставі історико-правового та порівняльно-правового методів визначено сучасний стан проблем забезпечення права громадянина на інформацію в Україні, який нагально потребує напрацювання наукових рекомендацій щодо напрямів і пріоритетів удосконалення правової регламентації інформаційної діяльності, уточнення значення термінів інформаційно-правових відносин. Основні результати цього дослідження спрямовано на формування оновлених філософсько-правових підходів до забезпечення права на інформацію згідно з інформаційним законодавством країн Європейського Союзу. Висновки. Проаналізувавши найпоширеніші філософсько-правові концепції забезпечення права на інформацію, обґрунтовано необхідність удосконалення законодавства інформаційної сфери України відповідно до практики європейських країн, зокрема: посилення відповідальності посадових осіб органів державної влади за порушення положень процедури отримання запитуваної інформації, строків відповіді, спроби втаємничення публічної інформації тощо, а також надано рекомендації стосовно унеможливлення таких дій з боку органів державної влади, у володінні яких знаходиться необхідна інформація. Водночас з позиції сучасної моделі комунікації влади та громади сформовано філософсько-правові принципи та підстави можливого обмеження права на доступ до інформації, які повинні мати граничну регламентацію в законодавстві України та безпосередньо пов’язані: із загрозою національній безпеці, інформаційною безпекою громадянина, порушенням приватності особи та захистом персональних даних.

Ключові слова: громадянин; інформаційне суспільство; комунікація; право на інформацію; філософія права; європейське законодавство.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Д. Андреєв

доктор юридичних наук, професор, директор навчально-наукового інституту № 3 Національної академії внутрішніх справ, м. Київ

Д. Іванченко

член виконавчого комітету міської ради, м. Новоград-Волинський

Посилання

Андреєв Д. Транзактність соціально-правових комунікацій влади та суспільства. Наукові праці

Національного університету «Одеська юридична академія». 2014. Т. 14. С. 275–283. doi: https://doi.org/10.32837/npnuola.v14i0.336.

Bauman Z. Fifty Key Sociologists: The Contemporary Theorists / J. Scott (Ed.). London : Routledge, 2007. P. 18–24. doi: https://doi.org/10.4324/9780203128909.

Бухтатий О. Інформаційно-комунікаційна парадигма розвитку сучасного суспільства. Публічне управління: теорія та практика. 2012. № 1(9). С. 158–186. URL: http://www.kbuapa.kharkov.ua/e-book/putp/2012-1/doc/4/02.pdf.

Бухтатий О. Система обліку публічної інформації як складова модернізації інформаційної функції сучасної держави. Вісник державної служби. 2012. № 4. С. 52–58.

Дубас О. Інформаційно-комунікаційний простір: культурно-політичні детермінанти. Київ : Генеза, 2011. С. 235–237.

Habermas J. Legitimatіon Problems in the Modern State. Communication and the Evolution of Socіety. London, 1999. Р. 178–183. doi: https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190228613.013.585.

Hoecke M., Bertea S. Law as Communication. Edinburgh Law Review, 2005. Р. 346–347. doi: https://doi.org/10.3366/elr.2005.9.2.346.

Гонцяж Я., Гнидюк Н. Свобода інформації та виконавча гілка влади: Правові норми. Інституції. Процедури: порівняльний аналіз. Київ : Міленіум, 2012. 240 с.

Конституція України : Закон України від 28 черв. 1996 р. № 254к/96-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80.

Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод : міжнар. док. від 4 листоп. 1950 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/995_004.

Луман Н. Реальность масс-медиа / пер. с нем. А. Ю. Антоновского. М. : Праксис, 2005. 256 с. URL: https://gtmarket.ru/laboratory/basis/3001/3002.

Monk Р. Technological Change in the Information Economy. London : Frances Pinter, 1989. P. 39–63. doi: https://doi.org/10.1080/08109029008629491.

Monrow E. P. Media and sovereignty. The Global Information Revolution and Its Challenge to State Powe. London : The MIT Press, 2002. 317 p. doi: https://doi.org/10.2307/1556680.

Mossberger K., Ctoker G. The Evolution of Urban Regime Theory. The Challenge of Competualizen. Urban Affairs Review. 2001. Vol. 36 (6). P. 810–835. doi: https://doi.org/10.1177/10780870122185109.

Радченко О. Особливості інформаційно­комунікативної взаємодії держави та суспільства в сучасних моделях демократії. Публічне управління: теорія та практика. 2011. № 3 (7). С. 66–74. URL: http://www.kbuapa.kharkov.ua/e-book/putp/2011-3/doc/2/01.pdf.

Слінько Т. Гарантування свободи слова як елемент сучасного конституалізму. Право України. 2018. № 4.

С. 108–125. doi: https://doi.org/10.33498/louu-2018-04-108.

Usov D. Modern philosophy of freedom: contractualistic measurement. Multiversum. Philosophical almanac. 2018.

№ 9–10. Р. 59–70. doi: https://doi.org/10.35423/2078-8142.2016.9-10.05.

Загальна декларація прав людини : міжнар. док. від 10 груд. 1948 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/995_015.

Про доступ до публічної інформації : Закон України від 13 січ. 2011 р. № 2939­VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2939-17.

Про внесення змін до Закону України «Про інформацію» : Закон України від 13 січ. 2011 р. № 2938­VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2938-17.


Переглядів анотації: 89
Завантажень PDF: 136
Опубліковано
2020-05-28
Як цитувати
[1]
Андреєв , Д. і Іванченко , Д. 2020. Філософсько-правовий аналіз забезпечення права на інформацію в Україні. Науковий вісник Національної академії внутрішніх справ. 114, 1 (Трав 2020), 62-69. DOI:https://doi.org/10.33270/01201141.62.
Розділ
Теоретичні та історичні аспекти правознавства