Соціальна та правова сутність булінгу
Анотація
Мета статті – проаналізувати поняття булінгу, визначити його соціальну та правову сутність, на підставі здійсненого аналізу сформулювати власну дефініцію булінгу. Методологія. Методологічну основу дослідження становлять загальнонаукові та спеціальні методи наукового пізнання соціально-правових явищ і процесів. Зокрема, це такі методи, як історико-правовий, діалектичний, формально-логічний, системно-структурний, статистичний тощо. Теоретичним підґрунтям цієї публікації стали праці вітчизняних та іноземних учених, присвячені питанням дослідження булінгу. Наукова новизна публікації полягає в тому, що вперше комплексно досліджено визначення булінгу, виокремлено його види, фази розвитку (драбина булінгу), сформульовано власну дефініцію поняття булінгу. Висновки. Якщо у світі проблему шкільного цькування почали активно досліджувати з 80-х років минулого століття, то науковий інтерес українських дослідників до цього питання активізувався лише в останнє десятиліття (перші дослідження в Україні розпочато лише 2005 року). Зазначене пов’язано насамперед з тим, що булінг серед українських школярів набув значного поширення (або ж, можливо, суспільство частіше стає свідком виявів булінгу внаслідок потрапляння жахливих відео в мережу. За даними ВООЗ, Україна входить у першу десятку країн Європи за його поширеністю поміж школярами віком 11–15 років. Невтішні показники змушують замислитися над проблемою всіх, хто може посприяти її розв’язанню: батьків, педагогічних працівників, правозахисників, психологів і, безперечно, управлінців, які формують політику в галузі освіти. Однак для розроблення ефективних механізмів протидії шкільному цькуванню, необхідно оперувати об’єктивними й актуальними даними щодо поточної ситуації, пов’язаної з відповідним явищем, розуміти його соціальну та правову сутність.
Ключові слова: булінг; насильство; шкільне насильство; фізичне насильство; економічне насильство; сексуальне насильство; психологічне насильство; фази розвитку булінгу; мобінг.
Завантаження
Посилання
Альохін М. Антибулінгові практики в школі: соціально-педагогічний контекст. Педагогічний процес: теорія і практика. 2019. № 1–2 (64–65). С. 85–91. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/ 925043.pdf. doi: 10.28925/2078-1687.2019.1-2.8592.
Grundlagen zu Gewalt in der Familie / [G. Buchner, B. Cizek, V. Gossweiner et al.]/ München, 2007. 74 р. URL: https://www.fachportal/paedagogik.de/literatur/vollanzeige.html?FId=601624#vollanzeige.
Булінг – ми всі можемо допомогти це зупинити : посібник. Весна, 2013. С. 3. URL: http://www.edu.gov.on.ca/eng/multi/ukrainian/bullyinguk.pdf.
Докунина Т. В. Буллинг – травля в школе. Белорусская организация врачей : [сайт]. URL: http://belasma.gippokrat.by/bottom_news_block/children/bulling-v-shkolah/index.htm.
Драбина булінгу. URL: https://nupp.edu.ua/uploads/files/0/main/deps/ps/buling/module1/drabina-bulingu.pdf.
Focus on bullying: A prevention program for elementary school communities. Victoria : British Columbia Ministry of Education, 1998. 15 r.
Градова Ю. В., Артамонова М. Г. Конституційно-правові засади протидії булінгу в Україні. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. 2020. Вип. 29. С. 84–92. doi: 10.10.26565/2075-1834-2020-29-10.
Король А. Причини та наслідки явища булінгу. Відновне правосуддя в Україні. 2009. № 1–2 (13). С. 84–93.
URL: https://rescentre.org.ua/images/Uploads/Files/poperedzhenya_dl/buling_article.Pdf.
Лэйн Д. А. Школьная травля (буллинг). URL: http://www.zipsites.ru/psy/psyib/info.php?=414.
Main definition of «bully» in English. URL: https://en.oxforddictionaries.com/definition/bully.
Маряновська В. В. Булінг: вітчизняний та закордонний досвід. Обзор экономики и менеджмента транспорта. 2019. Вип. 2 (18). С. 147–154. doi: https://doi.org/10.15802/rtem.v18i2.190706.
Meaning оf «bully» in the English Dicteonary. 1988. URL: https://dictionari.cambridge.org /dictionary/english/bully?q=buling#translations.
Морозов О. А. Особенности буллинга и моббинга в Росии. Актуальные проблемы авиации и космонавтики. 2010. № 6. С. 262–263.
Olweus D. Bulling at school: what we know what we can do. 1993. URL: http://onlinelibrary.wiley.com/ doi/10.1002/pits.10114/abstract.
Пономарев В. И. Исследования акцентуаций характера участников буллинга в контингенте подростков регионального социального заведения для несовершеннолетних. Світ медицини та біології. 2013. № 3 (39). С. 125–130. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/S_med_2013_3%2839%29__41.
Randall P. Bullying in Adulthood. Assessing the Bullies and Their Victims. USA, 2001. URL: http:/site.ebrary.com /lib/bckharkiv/Doc?id=10053591.
Семпсон Р. Залякування в школах : посібник. США, 2008. С. 49. URL: https://rescentre.org.ua/images/ Uploads/Files/poperedzhenya_dl/buling_article.pdf.
Спираль буллинга. 2019. URL: http://psychologia.edu.ru/azbuka-bullinga/pages/spiral-bullinga.html.
Стоп шкільний терор. Особливості цькування у дитячому віці. Профілактика та протистояння булінгу. 2017. С. 14–17. URL: http://Doslidzhennya-buling/pdf.
Тілікіна Н. В. Форми та види булінгу (цькування) : лекція 2. URL: https://nupp.edu.ua/uploads/files/0/ main/deps/ps/buling/module1/buling-iak-iavische.pdf.
Жеброва А. О. Булінг як різновид катувань серед неповнолітніх. 2016. С. 12. URL: http://www.nusta.edu.ua/wp-content/uploads/2016/11/Жеброва-Анастасія-Олександрівна.pdf. doi: https://doi.org/10.18411/d-2016-154.
Переглядів анотації: 330 Завантажень PDF: 390
- Автори залишають за собою право на авторство власної праці та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дає змогу іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану працю з обов’язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію статті в цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована в журналі (наприклад, розміщувати статтю в репозитарії установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дає змогу і заохочує розміщення авторами в Інтернеті (наприклад, у електронних сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису статті як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє продуктивній науковій дискусії та позитивно впливає на оперативність та динаміку цитування опублікованої роботи.