Соціальна та правова сутність булінгу

  • Ю. Левченко

    кандидат юридичних наук, доцент, завідувач кафедри кримінології та кримінально-виконавчого права Національної академії внутрішніх справ, м. Київ

    https://orcid.org/0000-0003-1124-9517

Анотація

Мета статті – проаналізувати поняття булінгу, визначити його соціальну та правову сутність, на підставі здійсненого аналізу сформулювати власну дефініцію булінгу. Методологія. Методологічну основу дослідження становлять загальнонаукові та спеціальні методи наукового пізнання соціально-правових явищ і процесів. Зокрема, це такі методи, як історико-правовий, діалектичний, формально-логічний, системно-структурний, статистичний тощо. Теоретичним підґрунтям цієї публікації стали праці вітчизняних та іноземних учених, присвячені питанням дослідження булінгу. Наукова новизна публікації полягає в тому, що вперше комплексно досліджено визначення булінгу, виокремлено його види, фази розвитку (драбина булінгу), сформульовано власну дефініцію поняття булінгу. Висновки. Якщо у світі проблему шкільного цькування почали активно досліджувати з 80-х років минулого століття, то науковий інтерес українських дослідників до цього питання активізувався лише в останнє десятиліття (перші дослідження в Україні розпочато лише 2005 року). Зазначене пов’язано насамперед з тим, що булінг серед українських школярів набув значного поширення (або ж, можливо, суспільство частіше стає свідком виявів булінгу внаслідок потрапляння жахливих відео в мережу. За даними ВООЗ, Україна входить у першу десятку країн Європи за його поширеністю поміж школярами віком 11–15 років. Невтішні показники змушують замислитися над проблемою всіх, хто може посприяти її розв’язанню: батьків, педагогічних працівників, правозахисників, психологів і, безперечно, управлінців, які формують політику в галузі освіти. Однак для розроблення ефективних механізмів протидії шкільному цькуванню, необхідно оперувати об’єктивними й актуальними даними щодо поточної ситуації, пов’язаної з відповідним явищем, розуміти його соціальну та правову сутність.

Ключові слова: булінг; насильство; шкільне насильство; фізичне насильство; економічне насильство; сексуальне насильство; психологічне насильство; фази розвитку булінгу; мобінг.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Ю. Левченко

кандидат юридичних наук, доцент, завідувач кафедри кримінології та кримінально-виконавчого права Національної академії внутрішніх справ, м. Київ

Посилання

Альохін М. Антибулінгові практики в школі: соціально-педагогічний контекст. Педагогічний процес: теорія і практика. 2019. № 1–2 (64–65). С. 85–91. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/ 925043.pdf. doi: 10.28925/2078-1687.2019.1-2.8592.

Grundlagen zu Gewalt in der Familie / [G. Buchner, B. Cizek, V. Gossweiner et al.]/ München, 2007. 74 р. URL: https://www.fachportal/paedagogik.de/literatur/vollanzeige.html?FId=601624#vollanzeige.

Булінг – ми всі можемо допомогти це зупинити : посібник. Весна, 2013. С. 3. URL: http://www.edu.gov.on.ca/eng/multi/ukrainian/bullyinguk.pdf.

Докунина Т. В. Буллинг – травля в школе. Белорусская организация врачей : [сайт]. URL: http://belasma.gippokrat.by/bottom_news_block/children/bulling-v-shkolah/index.htm.

Драбина булінгу. URL: https://nupp.edu.ua/uploads/files/0/main/deps/ps/buling/module1/drabina-bulingu.pdf.

Focus on bullying: A prevention program for elementary school communities. Victoria : British Columbia Ministry of Education, 1998. 15 r.

Градова Ю. В., Артамонова М. Г. Конституційно-правові засади протидії булінгу в Україні. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. 2020. Вип. 29. С. 84–92. doi: 10.10.26565/2075-1834-2020-29-10.

Король А. Причини та наслідки явища булінгу. Відновне правосуддя в Україні. 2009. № 1–2 (13). С. 84–93.

URL: https://rescentre.org.ua/images/Uploads/Files/poperedzhenya_dl/buling_article.Pdf.

Лэйн Д. А. Школьная травля (буллинг). URL: http://www.zipsites.ru/psy/psyib/info.php?=414.

Main definition of «bully» in English. URL: https://en.oxforddictionaries.com/definition/bully.

Маряновська В. В. Булінг: вітчизняний та закордонний досвід. Обзор экономики и менеджмента транспорта. 2019. Вип. 2 (18). С. 147–154. doi: https://doi.org/10.15802/rtem.v18i2.190706.

Meaning оf «bully» in the English Dicteonary. 1988. URL: https://dictionari.cambridge.org /dictionary/english/bully?q=buling#translations.

Морозов О. А. Особенности буллинга и моббинга в Росии. Актуальные проблемы авиации и космонавтики. 2010. № 6. С. 262–263.

Olweus D. Bulling at school: what we know what we can do. 1993. URL: http://onlinelibrary.wiley.com/ doi/10.1002/pits.10114/abstract.

Пономарев В. И. Исследования акцентуаций характера участников буллинга в контингенте подростков регионального социального заведения для несовершеннолетних. Світ медицини та біології. 2013. № 3 (39). С. 125–130. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/S_med_2013_3%2839%29__41.

Randall P. Bullying in Adulthood. Assessing the Bullies and Their Victims. USA, 2001. URL: http:/site.ebrary.com /lib/bckharkiv/Doc?id=10053591.

Семпсон Р. Залякування в школах : посібник. США, 2008. С. 49. URL: https://rescentre.org.ua/images/ Uploads/Files/poperedzhenya_dl/buling_article.pdf.

Спираль буллинга. 2019. URL: http://psychologia.edu.ru/azbuka-bullinga/pages/spiral-bullinga.html.

Стоп шкільний терор. Особливості цькування у дитячому віці. Профілактика та протистояння булінгу. 2017. С. 14–17. URL: http://Doslidzhennya-buling/pdf.

Тілікіна Н. В. Форми та види булінгу (цькування) : лекція 2. URL: https://nupp.edu.ua/uploads/files/0/ main/deps/ps/buling/module1/buling-iak-iavische.pdf.

Жеброва А. О. Булінг як різновид катувань серед неповнолітніх. 2016. С. 12. URL: http://www.nusta.edu.ua/wp-content/uploads/2016/11/Жеброва-Анастасія-Олександрівна.pdf. doi: https://doi.org/10.18411/d-2016-154.


Переглядів анотації: 330
Завантажень PDF: 390
Опубліковано
2021-05-25
Як цитувати
[1]
Левченко , Ю. 2021. Соціальна та правова сутність булінгу. Науковий вісник Національної академії внутрішніх справ. 118, 1 (Трав 2021), 67-75. DOI:https://doi.org/10.33270/01211181.67.
Розділ
Теоретичні та історичні аспекти правознавства