«Corruption Trap» for Criminalization of Illegal Enrichment: Retrospective Analysis

  • A. Habuda

    Ph.D in Law, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Public and Private Law of the Precarpathian Faculty (Ivano-Frankivsk) of the National Academy of Internal Affairs, Ivano-Frankivsk, Ukraine

    https://orcid.org/0000-0001-9546-2790

Abstract

In 2011, the Ukrainian parliament criminalized illicit enrichment. However, having lasted until 2019, Art. 368-2 of the Criminal Code of Ukraine has not become a tool for the criminal and legal anticorruption barrier. Moreover, having been declaredas unconstitutional article, this situation has resultedin dismissal of high-ranking officials provoking a significant public response and even greater contempt for the law enforcement system. Given this, the purpose of the article is to investigate the legislative process and establish the reasons for the adoption of a deliberately ineffective rule on illicit enrichment. To achieve such goals, a methodology has been used, the tools of which, taking into account the principles of dialectical unity of theory and practice, objectivity, provability, allowed to cognize the legislative structure of Art. 368-2 of the Criminal Code and assess its perfection. In order to study this issue, general scientific and special legal methods have been used. The theoretical basis of the work has been formed of articles, monographs, thesis of domestic and foreign scientists, as well as legal acts of national and international law. The scientific novelty deals with the research indicating impossibility of the Apparatus of the Verkhovna Rada of Ukraine to ensure quality of the results of legislative work at the proper level. Its so-called «institutions for prevention» turned out to be unable to prevent an implementation of deliberately unconstitutional norms. This allows us to conclude that the process of implementation of international recommendations in the Ukrainian parliament has become negligent and unsystematic, it does not take into account the institutional building integrity and ignors the scientific opinion and conclusions of experts. Therefore, in order to correct anti-corruption policy it is necessary to assess legal instruments (especially criminal law) and determine their adequacy in terms of their effectiveness for corruption counteraction, as well as to improve the «preventive tools» of parliamentary legislation.

Keywords: corruption; criminal offense; responsibility; law-making; implementation; unconstitutionality of the norm.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

A. Habuda

Ph.D in Law, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Public and Private Law of the Precarpathian Faculty (Ivano-Frankivsk) of the National Academy of Internal Affairs, Ivano-Frankivsk, Ukraine

References

Дудоров О. О. Незаконне збагачення: пошук прийнятної моделі кримінально-правової заборони триває. Кримінально-правові та кримінологічні засади протидії корупції : зб. тез та доп. V Міжнар. наук.-практ. конф. (Харків, 31 берез. 2017 р.). Харків : ХНУВС, 2017. С. 71–73.

Geertsma J. Overview on anti-corruption rules and regulations in the Netherlands (January, 2015). Anti-Corruption in Europe. URL: http://www.ecba.org/extdocserv/projects/ace/20160131_ACE_CountryreportNL.pd.

Габуда А., Репецький С. Криміналізація корупційних правопорушень у КК України та міжнародному праві: порівняльний аналіз. Підприємництво, господарство і право. 2020. № 4. С. 283–287. doi: 10.32849/2663-5313/2020.4.48.

Гузоватий О. І. Кримінальна відповідальність за незаконне збагачення (порівняльне дослідження) : дис. … канд. юрид. наук : 12.00.08. Дніпро, 2016. 273 с.

Конвенція Організації Об’єднаних Націй проти корупції: прийнята на засіданні 58-ї сесії Генеральної Асамблеї ООН 31 жовт. 2003 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_c16.

Кримінальний кодекс України : Закон України від 5 квіт. 2001 р. № 2341-III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2341-14.

Киричко В. М. Законодавчий вірус у системі КК України: визначення і актуалізація проблеми на прикладі ст. 368-2 КК «Незаконне збагачення». Проблеми законності. 2016. Вип. 133. С. 142–151. doi: 10.21564/2414-990x.133.70893.

Mamitova Z. A. On the implementation of article 20 of the United Nations Convention against corruption into the criminal legislation of the Republic of Kazakhstan. Life Science Journal. 2014. No. 11. P. 345–348. doi: 10.7537/marslsj110714.

Музіла Л., Моралес М., Матіас М., Бергер Т. Отримати повне уявлення про державних службовців : керівництво з ефект. фінанс. декларування. Повернення викрадених активів (StAR). Вашингтон : округ Колумбія, 2017. Світовий банк. Ліцензія: Creative Commons Attribution CC BY 3.0 IGO. doi: 10.1596/978-1-4648-0953-8.

Михайленко Д. Г. Протидія корупційним злочинам засобами кримінального права: концептуальні основи : монографія. Одеса : Гельветика, 2017. 582 с.

Рябошапка Р. Кримінальна відповідальність за незаконне збагачення і механізм цивільної конфіскації сприятимуть встановленню справедливості в суспільстві. 2019. URL: https://old.gp.gov.ua/ua/news.html? _m=publications&_t=rec&id=260464&fp=260.

Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 59 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України ст. 368-2 КК України від 26 лют. 2019 р. № 1-р/2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v001p710-19.

Salihu H. A., Jafari A. Corruption and anti-corruption strategies in Iran: An overview of the preventive, detective and punitive measures. Journal of Money Laundering Control. 2020. No. 1. Vol. 23. P. 77–89. doi: 10.1108/JMLC-01-2019-0001.

Задоя К. Висновок щодо стану імплементації положень міжнародних антикорупційних конвенцій у законодавство України в аспекті кримінальної відповідальності за корупційні злочини / за ред. М. Хавронюка. Київ : ЦППР, 2019. URL: https://pravo.org.ua/ua/news/20873975-visnovok-schodo-stanu-implementatsiyi-pologeen-migenarodnih-antikoruptsiynih-konventsiy-u-zakonodavstvo-ukrayini-v-aspekti-kriminalnoyi-vidpovidalnosti-za-koruptsiyni-zlochini.

Про засади державної антикорупційної політики в Україні (Антикорупційна стратегія) на 2014–2017 роки : Закон України від 14 жовт. 2014 р. № 1699-VII. URL: https://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1699-18.

Зауваження Головного юридичного управління Апарату Верховної Ради України до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення діяльності Національного антикорупційного бюро України та Національного агентства з питань запобігання корупції» (реєстраційний № 1660-д). URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=53755.


Abstract views: 119
PDF Downloads: 172
Published
2020-12-29
How to Cite
[1]
Habuda , A. 2020. «Corruption Trap» for Criminalization of Illegal Enrichment: Retrospective Analysis. Scientific Herald of the National Academy of Internal Affairs. 116, 3 (Dec. 2020), 68-74. DOI:https://doi.org/10.33270/01201163.68.
Section
Legal regulation of law enforcement