Шляхи та форми реалізації мовного законодавства в Україні
Анотація
Мета статті – запропонувати шляхи й форми реалізації мовного законодавства, аргументувавши необхідність виконання органами державної та місцевої влади, громадськими організаціями і громадянами положень Закону України «Про забезпечення функціонування української державної мови» 2019 року. Методологія. Під час підготовки статті було використано загальнонаукові та спеціально-наукові методи пізнання, зокрема: порівняльний, історичний, філософсько-правовий, системний, функціональний, узагальнення. Наукова новизна статті полягає в тому, що це одне з перших досліджень, присвячених питанню шляхів і форм реалізації нещодавно прийнятого Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної». Доведено, що в Україні в умовах конституційного перезавантаження влади постійно призупиняли реалізацію більшості позитивних заходів мовної політики. Для системного та комплексного висвітлення окресленої проблематики, її юридично-правового виміру в контексті сучасного конституційного права та загального сприйняття наукових тенденцій проаналізовано значну кількість законодавчих актів, актів Президента й Кабінету Міністрів України, що вдало поєднано з посиланнями на публіцистичні джерела, оскільки суто наукових досліджень мовної політики останніми роками обмаль. Висновки. Запропоновано розглядати питання про виконання Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» на засіданнях Ради національної безпеки і оборони України, оскільки питання державної мови належить до сфери національної безпеки. Обґрунтовано, що парламентські слухання «Про функціонування української мови в Україні», які також є дієвою формою реалізації мовної політики, достатньо проводити раз на каденцію парламентського скликання, проте саме з метою ефективної реалізації положень закону про мову, визначення прогалин і недоліків, окреслення шляхів їх подолання. Доведено, що Міністерство культури України не спроможне вирішувати питання мовної політики адекватно до мовної ситуації в державі з огляду на значну кількість напрямів його діяльності. Тому доцільним є створення спеціального уповноваженого органу виконавчої влади з питань державної мовної політики. Визначено роль Комітету Верховної Ради України з питань культури і духовності в реалізації мовної політики держави. Аргументовано, що активне висвітлення в засобах масової інформації діяльності цього Комітету за аналізованим напрямом було б корисним для органів місцевої влади, місцевого самоврядування, громадських організацій і формувань, громадян, зацікавлених в утвердженні державної мови, її подальшому розвитку. Окреслено місце Кабінету Міністрів України в контролі за виконанням мовного законодавства. Зокрема, Уряду спільно з Комітетом Верховної Ради України з питань культури і духовності запропоновано здійснити вивчення стану виконання положень Закону № 2704-VIII в одному з регіонів, заслухати результати дослідження на засіданні, розробити рекомендації щодо його поліпшення або схвалити такий досвід і рекомендувати його для впровадження. Проаналізовано наявний в Україні досвід реалізації мовної політики й забезпечення функціонування української державної мови, а саме такі його форми, як наукові конференції, круглі столи, симпозіуми, зʼїзди, обговорення тощо. Обґрунтовано високу ефективність таких заходів з огляду на можливість отримати схвалення чи обґрунтовані зауваження, пропозиції, максимально враховувати в подальшій діяльності позиції наукового, політичного, громадянського і громадського середовища, що сприятиме поліпшенню мовної ситуації. Доведено, що ефективними формами поширення та розвитку в суспільстві української державної мови є Міжнародний конкурс з української мови імені Петра Яцика, Всеукраїнський диктант національної єдності та Міжнародний день рідної мови.
Ключові слова: мова; державна мова; мовна політика; закон; Закон України «Про забезпечення функціонування української мови як державної»; державна безпека.
Завантаження
Посилання
Ажнюк Б. Мовна політика: європейські критерії і Україна. Українське мовознавство. 2019. № 1 (49). С. 9–31. doi: https://doi.org/10.17721/um/49(2019).9-31.
Українська мова в юриспруденції: стан, проблеми, перспективи : матеріали XIV Всеукр. наук.-практ. конф. (Київ, 29 листоп. 2018 р.) : у 2 ч. / [редкол.: В. В. Чернєй, С. Д. Гусарєв, С. С. Чернявський та ін.]. Київ : Нац. акад. внутр. справ, 2018. Ч. 1. 228 с.
Гриценко П. Українська мова: державна і державотворча. Український інформаційний простір. 2018. 11 серп. С. 32–42. doi: https://doi.org/10.31866/2616-7948.1.2018.141091.
Качура О. Українську мову потрібно зробити привабливою… Україна і світ. 2000. 5–11 лют. С. 28.
Коба К., Соколан Н. Кожне видання тепер повинне мати версію державною мовою. Газета по-українськи. 2019. 26 квіт. С. 6.
Кокора А.-Л, Шевченко І. Президент підписав закон про мову. Газета по-українськи. 2019. 17 трав. С. 7.
Куць Ю. О., Сергєєва О. Ю. Сучасна державна мовна політика України: європейський вимір. Теорія та практика державного управління. 2019. № 3 (66). С. 16–23. doi: https://doi.org/10.34213/tp.19.03.02.
Лосєв І. Газета по-українськи. 2019. 24 трав. С. 20.
Маляр А. Мовний фактор безпеки. URL: http://www.pravda.com.ua./columns/2014/11/28/7045346.
Мандзюк Д. Росіяни поскаржилися на український мовний закон в Організацію Об’єднаних Націй. Газета
по-українськи. 2019. 24 трав. С. 20.
Масенко Л. Українська мова як чинник національної безпеки. URL: http://zahystmovy.org.ua.
Про затвердження Положення про Міжнародний конкурс з української мови імені Петра Яцика :
наказ Міністерства освіти і науки України від 15 лип. 2008 р. № 168. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0643-08.
Обережно – мова! : матеріали парламентських слухань у Верховній Раді України від 12 берез. 2003 р. Київ : Парлам. вид-во, 2003. 134 с.
Пеньковська С. М. Державна мова в Україні: аналіз правового регулювання. Молодий вчений. 2019. № 2 (1). С. 193–199. doi: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-2-66-43.
Про затвердження Положення про Міністерство культури та туризму України : постанова Кабінету Міністрів України від 3 верес. 2014 р. № 495. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/495-2014-%D0%BF.
Про затвердження Комплексних заходів щодо всебічного розвитку і функціонування української мови : постанова Кабінету Міністрів України від 8 верес. 1997 р. № 998. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/
-97-%D0%BF.
Про рекомендації парламентських слухань «Про функціонування української мови в Україні» : постанова Верховної Ради України від 22 трав. 2003 р. № 886-IV. Відомості Верховної Ради України. 2003. № 38. Ст. 325.
Приступенко Т. Мовна політика України: ретроспективний огляд за часи незалежності держави. Образ. 2018. Вип. 1 (27). С. 6–18. doi: 10.21272/2415-8496-2018-1(27)-6-18.
Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 57 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України «Про засади державної мовної політики» : рішення Конституційного Суду України від 28 лют. 2018 р. № 2р/2018. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/v002p710-18.
У День української писемності та мови традиційно відбудеться Всеукраїнський диктант національної єдності. URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/news/250406979.
Про деякі питання розвитку державної мовної політики : Указ Президента України від 20 лют. 2008 р. № 146. Офіційний вісник України. 2008. № 6. Ст. 289.
Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади : Указ Президента України від 9 груд. 2010 р. № 1085. Офіційний вісник України. 2010. № 94. Ст. 3334.
Всеукраїнський диктант національної єдності написано. URL: http:www.nrsu.gov.ua/ua/1034/582001.
Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 51 народного депутата України про офіційне тлумачення положень статті 10 Конституції України щодо застосування державної мови органами державної влади, органами місцевого самоврядування та використання її у навчальному процесі в навчальних закладах України (справа про застосування української мови від 14 грудня 1999 року
№ 10-рп/99. Конституційний Суд України: Рішення. Висновки. 1997–2001 : у 2 кн. / відп. ред. П. Б. Євграфов. Київ, 2001. Кн. І. С. 486–490.
Про національну безпеку України : Закон України від 21 черв. 2018 р. № 2469-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2018. № 31. С. 241.
Про забезпечення функціонування української мови як державної : Закон України від 25 квіт. 2019 р. № 2704-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/2704-19.
Переглядів анотації: 405 Завантажень PDF: 1019
- Автори залишають за собою право на авторство власної праці та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дає змогу іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану працю з обов’язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію статті в цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована в журналі (наприклад, розміщувати статтю в репозитарії установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дає змогу і заохочує розміщення авторами в Інтернеті (наприклад, у електронних сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису статті як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє продуктивній науковій дискусії та позитивно впливає на оперативність та динаміку цитування опублікованої роботи.