Феномен «корупція надмірності» й умовно надмірний легальний дохід як чинник посилення корупційних ризиків

  • О. Бусол

    доктор юридичних наук, старший науковий співробітник, головний науковий співробітник відділу з вивчення проблем захисту національних інтересів в економічній сфері та протидії корупції Міжвідомчого науково-дослідного центру з проблем боротьби з організованою злочинністю при Раді національної безпеки і оборони України, м. Київ

    https://orcid.org/0000-0002-4713-4546
  • М. Гуцалюк

    кандидат юридичних наук, старший науковий співробітник, доцент, головний науковий співробітник Міжвідомчого науково-дослідного центру з проблем боротьби з організованою злочинністю при Раді національної безпеки і оборони України, м. Київ

    https://orcid.org/0000-0003-4496-5173

Анотація

Мета статті – формулювання гіпотези про існування феномену «корупція надмірності», який виявляється в разі умовно надмірного легального доходу державних службовців, що є причиною посилення корупційних ризиків. Для реалізації поставленої мети виконано такі завдання: досліджено взаємозв’язок значного розміру заробітної плати державних службовців і рівня корупції як в Україні, так і за кордоном. Спростовано тезу про те, що підвищення заробітної плати державним службовцям призводить до зниження ризику вчинення ними корупційних діянь. Доведено, що контроль за тим, щоб в особи не виникало спокуси, не є заходом стримування від учинення корупційних діянь. У разі значного розміру заробітної плати є широкі можливості щодо збагачення шляхом учинення корупційних правопорушень. Обґрунтовано, що можливість отримувати «умовно надмірний дохід» призводить до посилення корупційних ризиків. Акцентовано на тому, що рівень заробітної плати має бути визначено відповідно до кваліфікації та досягнень посадовця. Проаналізовано урядовий підхід до протидії корупції в Республіці Сінгапур, який полягає в мінімізації та усуненні стимулу до здійснення корумпованих дій. Досвід цієї держави засвідчує, що чиновникам слід призначати розмір заробітної плати, потрібний лише для залучення й утримання в державній системі працівників з необхідними талантами та здібностями. Попри те що в розвинутих країнах чиновники вищих рангів отримують вищу заробітну плату, ніж  українські урядовці, корупційні діяння вчиняють у всіх державах. Розглянуто приклади засудження за корупцію міністрів урядів різних держав. Сформульовано висновок, що феномен корупції надмірності спостерігають у разі умовно надмірного легального доходу чиновників. Методологічну основу дослідження становить діалектичний підхід до аналізу системи оплати праці державних службовців в Україні та світі. У роботі застосовано методи формальної логіки (аналіз, синтез, індукція, дедукція, аналогія, абстрагування), а також системно-структурний та прогнозування. Наукова новизна. Уперше в Україні обґрунтовано, що надлишкова заробітна плата (умовно надмірний легальний дохід) є причиною посилення корупційних ризиків. Автори вводять у науковий обіг поняття «умовно надмірний легальний дохід», який є одним із чинників посилення корупційних ризиків. Феномен, розглянутий у статті, названо «корупція надмірності», що виникає в разі умовно надмірного легального доходу державних службовців. У висновках спростовано тезу про те, що недостатній розмір заробітної плати спричиняє корупційні діяння. Обґрунтовано, що можливість отримати «умовно надмірний дохід» призводить до посилення корупційних ризиків.

Ключові слова: корупція надмірності; дохід; умовно надмірний легальний дохід; заробітна плата; феномен; корупційні ризики; матеріальне забезпечення.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

О. Бусол

доктор юридичних наук, старший науковий співробітник, головний науковий співробітник відділу з вивчення проблем захисту національних інтересів в економічній сфері та протидії корупції Міжвідомчого науково-дослідного центру з проблем боротьби з організованою злочинністю при Раді національної безпеки і оборони України, м. Київ

М. Гуцалюк

кандидат юридичних наук, старший науковий співробітник, доцент, головний науковий співробітник Міжвідомчого науково-дослідного центру з проблем боротьби з організованою злочинністю при Раді національної безпеки і оборони України, м. Київ

Посилання

тисяч для депутата – недостатньо: Розумков хоче збільшення зарплат. 2019. URL: https://www.segodnya.ua/ua/politics/40-tysyach-dlya-deputata-nedostatochno-razumkov-hochet-uvelicheniya-zarplat-1362670.html.

Akerloff G., Yellen J. The Fair Wage Hypothesis and Unemployment. Quarterly Journal of Economics. 1990. No. 105 (2). P. 255–283.

Armantier O., Boly А. A Controlled Field Experiment on Corruption. European Economic Review. 2011. No. 55.

P. 1072–1082.

Becker G. Crime and Punishment: An Economic Approach. Journal of Political. 1968. No. 2. Vol. 76. URL: https://www.nber.org/chapters/c3625.pdf.

Боротьба проти борців з корупцією, або за якими законами живе Румунія. 2019. URL: https://www.uifuture.org/publications/news/24645-keveshi/zvilnennia.

Бусол О. Ю. Протидія корупційній злочинності в Україні у контексті сучасної антикорупційної стратегії : дис. ... д-ра юрид. наук : 12.00.08. Київ, 2015. С. 182.

Чернявський С., Вознюк А. Зарубіжний досвід правової протидії незаконному збагаченню. Юридичний часопис Національної академії внутрішніх справ. 2019. № 1 (17). С. 79–89. URL: http://elar.naiau.kiev.ua/jspui/handle/123456789/15101. doi: https://doi.org/10.33270/04191701.79.

Експрем’єра Хорватії засудили до шести років тюрми за корупцію. 2019. URL: https://tsn.ua/svit/eksprem-yera-horvatiyi-zasudili-do-shesti-rokiv-tyurmi-za-korupciyu-1467615.html.

Екс-прем’єра Пакистану засудили до семи років в’язниці за корупцію. 2018. URL: https://ua.112.ua/svit/eks-premiera-pakystanu-zasudyly-do-semy-rokiv-viaznytsi-za-koruptsiiu-474782.html.

Ferraz C., Finan F. Motivating Politicians: The Impacts of Monetary Incentives on Quality and Performance. NBER Working Paper. 2009. No. 14906.

Foltz J. Do higher salaries lower petty corruption? A policy experiment on west africa’s highways. 2015. May 13. URL: http://cega.berkeley.edu/assets/miscellaneous_files/118_-_Opoku-Agyemang_Ghana_Police_Corruption_paper_revised_v3.pdf.

Gründler K., Potrafke N. Corruption and economic growth: New empirical evidence. European Journal of Political Economy. 2019. Vol. 60. Art. 101810. doi: https://doi.org/10.1016/j.ejpoleco.2019.08.001.

Hawthorne O. E., Magu, S. Corruption scandals and their global impacts / ByOmar E. Hawthorne, Stephen Magu (Ed.). Rout-ledge, 2018. 274 p. doi: https://doi.org/10.4324/9781315142722.

Колишній прем’єр-міністр Таїланду заповів всі свої заощадження біднякам своєї країни. 2019. URL: https://dt.ua/WORLD/kolishniy-prem-yer-ministr-tayilandu-zapoviv-vsi-svoyi-zaoschadzhennya-bidnyakam-svoyeyi-krayini-312605_.html.

Kőszegi B., Rabin M. A Model of Reference Dependent Preferences. Quarterly Journal of Economics. 2006. No. 121. P. 1133–1165.

Лаврук І. Г., Тодорюк С. І., Кифяк В. І. Нерівність доходів населення в Україні. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 11. С. 40–44. URL: http://www.investplan.com.ua/pdf/11_2019/9.pdf. doi: 10.32702/2306 6814.2019.11.40.

Ли Куан Ю. Сингапурская история. Из «третьего мира» – в первый. М. : МГИМО (У) МИД России, 2005. 439 с.

Lohaus M. Towards a Global Consensus Against Corruption: International Agreements as Products of Diffusion and Signals of Commitment. Routledge, 2019. 196 p. doi: 10.4324/9780429492235.

Подлужна Н. О. Трансформація організації оплати праці персоналу органів місцевого самоврядування України на основі адаптації досвіду розвинених країн світу. Економiка i органiзацiя управлiння. 2018. № 4 (32).

С. 75–85. doi: 10.31558/2307-2318.2018.4.8.

Шостко О. Ю. Стан і тенденції виявлення кримінальних корупційних правопорушень в Україні. Проблеми законності. 2018. Вип. 171. С. 176. doi: 10.21564/2414-990x.141.133428.

Скорик М. О. Теоретичні аспекти інституту корупції в Україні. Ефективна економіка. 2019. № 4.

URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/4_2019/51.pdf. doi: 10.32702/2307-2105-2019.4.49

Словник української мови: академічний тлумачний словник (1970–1980) : в 11 т. 1974. Т. 5. С. 73.

У Південній Кореї суд посадив екс-президента на 24 роки до в’язниці. 2018. URL: https://dt.ua/WORLD/u-pivdenniy-koreyi-sud-posadiv-eks-prezidenta-na-24-roki-do-v-yaznici-274435_.html.

Van Rijckeghem C., Weder B. Bureaucratic Corruption and The Rate of Temptation: Do Wages in the Civil Service Affect Corruption, and by how Much? Journal of Development Economics. 2001. No. 65 (2). P. 307–331.

Van Veldhuizen R. The Influence of Wages on Public Officials’ corruptibility: A laboratory investigation. Journal of Economic Psychology. 2013. No. 39. P. 341–356.

Волянська О. В. Основні підходи до оцінювання впливу заробітної плати на ефективність поведінки державних службовців: соціологічний аналіз. Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». 2013. № 5 (19). С. 255.


Переглядів анотації: 248
Завантажень PDF: 199
Опубліковано
2020-09-01
Як цитувати
[1]
Бусол , О. і Гуцалюк , М. 2020. Феномен «корупція надмірності» й умовно надмірний легальний дохід як чинник посилення корупційних ризиків. Науковий вісник Національної академії внутрішніх справ. 115, 2 (Вер 2020), 50-57. DOI:https://doi.org/10.33270/01201152.50.
Розділ
Протидія злочинності: проблеми теорії та практики