Механізм забезпечення прав дітей в Україні: проблеми суб’єктного складу

  • Т. Кулик

    кандидат юридичних наук, доцент кафедри конституційного права та прав людини Національної академії внутрішніх справ, м. Київ

    https://orcid.org/0000-0001-7338-8366
  • Н. Зима

    аспірантка Науково-дослідного інституту приватного права і підприємництва імені академіка Ф. Г. Бурчака, м. Київ

    https://orcid.org/0000-0002-7727-4056

Анотація

Метою наукової статті є всебічний аналіз змісту та суб’єктного складу механізму забезпечення прав дітей в Україні. Для її досягнення сформульовано такі завдання: по-перше, на підставі доктринальних джерел висвітлити підходи сучасних науковців до сутності механізму забезпечення прав дітей; по-друге, з огляду на наявні нормативно-правові джерела в цій сфері, проаналізувати структуру механізму забезпечення прав дітей; по-третє, здійснити класифікацію суб’єктів цього механізму, розглянути засади їхнього правового статусу та функціонально-компетенційні характеристики; по-четверте, виокремити особливості загальних і спеціальних суб’єктів забезпечення прав дітей відповідно до правозастосовної практики. Методологія. Для досягнення поставленої мети використано загальнонаукові й спеціальні методи, які є інструментами наукового пошуку. Ідеться про структурно-функціональний і системний, формально-логічний, герменевтичний, антропологічний та інші методи, що надали можливість вивчити механізм забезпечення права дітей. Наукова новизна. Механізм забезпечення прав дітей в Україні пройшов тривалий період становлення, зазнавав певного реформування. Зазначене зумовлено імплементацією міжнародно-правових стандартів, модернізацією суб’єктного складу, що передбачає дві основні групи – публічні та приватні особи, що покликані забезпечити регламентацію, реалізацію, захист й охорону прав дітей, а в разі їх порушення  – належне та своєчасне відновлення. Висновки. Механізм забезпечення прав дітей в Україні за суб’єктним складом є складним утворенням. Низку повноважень щодо охорони дитинства покладено на Верховну Раду України, Президента України, Уповноваженого Президента України з прав дітей, Кабінет Міністрів України, Міністерство соціальної політики, Міністерство внутрішніх справ, Національну поліцію України, їхні структурні підрозділи й територіальні органи, місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування, служби у справах дітей. Це особи  публічного права. Своєю чергою суб’єктами приватного права, що беруть участь у забезпеченні прав дітей та охорони дитинства, є трудові колективи, благодійні й інші громадські організації, фізичні особи. Залишається чимало проблемних питань, що знаходяться у площині функціонування аналізованого механізму й потребують вирішення в інтересах дітей.

Ключові слова: права дитини; правове регулювання; правові засади; механізм забезпечення; суб’єкт; повноваження.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Т. Кулик

кандидат юридичних наук, доцент кафедри конституційного права та прав людини Національної академії внутрішніх справ, м. Київ

Н. Зима

аспірантка Науково-дослідного інституту приватного права і підприємництва імені академіка Ф. Г. Бурчака, м. Київ

Посилання

Дахова І. І. Обмеження реалізації прав і свобод людини: конституційне регулювання та практика Європейського суду з прав людини. Форум права. 2018. № 4. С. 17–25. doi: http://doi.org/10.5281/zenodo.1467599.

Губаль Ю. В. Конституційно-правовий статус дитини в Україні та Угорщині: порівняльно-правове дослідження : дис. … канд. юрид. наук : 12.00.02. Ужгород, 2015. 207 с.

Камінська Н. В., Горун О. В., Фатхутдінова О. В. Теорія держави та права : навч. посіб. Київ : КНТ, 2011. 216 с.

Конституція України : Закон України від 28 черв. 1996 р. № 254к/96-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80.

Кулик Т. О. Забезпечення права на повагу до приватного та сімейного життя: регіональний та національний стандарт. Юридичний часопис Національної академії внутрішніх справ. 2018. № 1 (15) С. 166–179. URL: http://elar.naiau.kiev.ua/jspui/handle/123456789/6662.

Мaртиновський Д. П. Міжнародні правові стандарти у сфері конституційного права: поняття, ознаки та місце в системі джерел. Наукові записки Інституту законодавства Верховної Ради України. 2020. № 2. С. 69–77. doi: https://doi.org/10.32886/instzak.2020.02.08.

Олійник А. Ю. Конституційні свободи людини і громадянина та їх забезпечення в Україні : монографія. Київ : КНУТД ; Дніпро : Ліра ЛДТД, 2018. 346 с.

Про затвердження Державної соціальної програми «Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини» на період до 2021 року : постанова Кабінету Міністрів України від 30 трав. 2018 р. № 453. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/453-2018-%D0%BF.

Про затвердження Положення про Міністерство соціальної політики України : постанова Кабінету Міністрів України від 17 черв. 2015 р. № 423. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/423-2015-%D0%BF.

Про затвердження типових положень про службу у справах дітей : постанова Кабінету Міністрів України від 30 серп. 2007 р. № 1068. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1068-2007-%D0%BF.

Рябовал Л. Т. Омбудсмен як інституційно-організаційна гарантія прав і свобод людини: зарубіжний досвід. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. 2019. Т. 30 (69). № 4. С. 38–43. (Серія «Юридичні науки»). doi: https://doi.org/10.32838/1606-3716/2019.4/07.

Шишкіна Е. Повага до людської гідності в контексті війни: компенсація за завдану шкоду. Український часопис міжнародного права. 2019. № 1. С. 61–68. doi: https://doi.org/10.36952/uail.2019.1.61-68.

Словник української мови. Академічний тлумачний словник (1970–1980). URL: http://sum.in.ua/s/mekhanizm.

Положення про Уповноваженого Президента України з прав дитини : Указ Президента України від 11 серп. 2011 р. № 811. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/811/2011.

Веселов М. Ю. Адміністративно-правові засади функціонування системи суб’єктів ювенальної юстиції у сфері забезпечення прав дітей. Експерт: парадигми юридичних наук і державного управління. 2020. № 2. doi: https://doi.org/10.32689/2617-9660-2020-2(8)-47-57.

Про місцеве самоврядування в Україні : Закон України від 25 трав. 1997 р. № 280/97-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280/97-%D0%B2%D1%80?find=1&text=%D0%B4%D1%96%D1%82%D0%B5.

Про місцеві державні адміністрації : Закон України від 9 квіт. 1999 р. № 586-XIV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/586-14?find=1&text=%D0%B4%D1%96%D1%82%D0%B5.

Про охорону дитинства : Закон України від 26 квіт. 2001 р. № 2402-III. Відомості Верховної Ради України. 2001. № 30. Ст. 142.

Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей : Закон України від 24 січ. 1995 р. № 20/95-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/20/95-%D0%B2%D1%80.

Про Загальнодержавну програму «Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини»

на період до 2016 року : Закон України від 5 берез. 2009 р. № 1065-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1065-17.

Зима Н. Ф. Форми захисту прав дитини: проблеми визначення. Українська мова в юриспруденції: стан, проблеми, перспективи : матеріали ХV Всеукр. наук.-практ. конф. (Київ, 28 листоп. 2019 р.) : у 2 ч. Київ : Нац. акад. внутр. справ, 2019. Ч. 1. С. 90–92.


Переглядів анотації: 85
Завантажень PDF: 480
Опубліковано
2020-09-01
Як цитувати
[1]
Кулик , Т. і Зима , Н. 2020. Механізм забезпечення прав дітей в Україні: проблеми суб’єктного складу. Науковий вісник Національної академії внутрішніх справ. 115, 2 (Вер 2020), 94-102. DOI:https://doi.org/10.33270/01201152.94.
Розділ
Теоретичні та історичні аспекти правознавства