Особливості професійної підготовки працівників підрозділів ювенальної превенції
Анотація
Актуальні проблеми масштабності різних форм насильства, суттєвого зростання рівня агресивних виявів у дитячому середовищі, учинення дітьми та щодо них злочинів актуалізують необхідність переосмислення парадигми здійснення превентивних заходів, що є основним завданням підрозділів ювенальної превенції Національної поліції України. Зважаючи на сучасні вимоги в галузі забезпечення прав і свобод дітей, здійснення працівниками підрозділів ювенальної превенції різноманітних функцій та виконання комплексу завдань, визначених нормами чинного законодавства, можна констатувати потребу підвищення ефективності професійної підготовки та визначення шляхів її покращення. Метою статті є з’ясування особливостей удосконалення професійної психологічної підготовки працівників підрозділів ювенальної превенції. Основними завданнями дослідження є встановлення сучасного стану та проблем професійної підготовки працівників підрозділів ювенальної превенції; розроблення науково обґрунтованих пропозицій щодо її оптимізації. Методологія. Під час підготовки статті використано окремі загальнонаукові та спеціально-наукові методи пізнання, зокрема: історичний, філософсько-правовий, порівняльний, системний, функціональний, узагальнення, а також психологічні методи: анкетування, опитування, бесіда, тестування. Наукова новизна. На підставі результатів емпіричного дослідження сучасного стану та проблем професійної підготовки працівників підрозділів ювенальної превенції, її ролі та значення окреслено шляхи вдосконалення професійної психологічної підготовки. Розроблено пропозиції з оптимізації професійної психологічної підготовки шляхом внесення змін до професійної програми післядипломної освіти працівників підрозділів ювенальної превенції. Висновки. Аналіз проблем професійної психологічної підготовки працівників підрозділів ювенальної превенції засвідчив, що в процесі професійного становлення фахівців необхідно обов’язково враховувати практичну складову превентивної діяльності, дотримуватися визначених професіограм і психограм, сприяти розвиткові професійно важливих якостей, застосовувати спеціально розроблені програми психологічної підготовки та забезпечити дотримання стандартів поліцейської діяльності. Крім того, заклади вищої освіти зі специфічними умовами навчання, на базі яких проходять післядипломну підготовку працівники підрозділів ювенальної превенції, повинні забезпечити застосування інноваційних інтерактивних педагогічних технологій, ураховувати акмеологічні аспекти особистісного зростання та професійної майстерності. Порушені питання потребують подальших досліджень.
Ключові слова: професійна підготовка; ювенальна превенція; права; свободи дитини; психологічне насильство; булінг; особистісний розвиток; тренінг; інтерактивні засоби навчання.
Завантаження
Посилання
Давидова О. В. Психологічні особливості спілкування поліцейських ювенальної превенції з дітьми різного віку. Психологічні засади забезпечення службової діяльності працівників правоохоронних органів : матеріали ІI Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнародною участю (Кривий Ріг, 7 лют. 2019 р.). Кривий Ріг, 2019. С. 207–210.
Дмитрієв А. А. До питання професійної підготовки поліцейських. Шляхи покращення системи професійної підготовки правоохоронців до дій в екстремальних умовах : зб. матеріалів Міжнар. наук.-практ. конф. (Харків, 18 груд. 2015 р.). Харків, 2015. С. 13–15.
Дручек О. М. Правоохоронна діяльність Національної поліції щодо забезпечення прав і свобод дитини: основні форми. Науковий вiсник Херсонського державного університету. 2017. Вип. 5. Т. 2. С. 7–12.
Голопич І. М. Підготовка майбутніх поліцейських до професійного спілкування з правопорушниками у вищих закладах зі специфічними умовами навчання. Теорія та методика навчання та виховання. 2018. № 45. С. 46–58. doi: http://doi.org/10.5281/zenodo.2620560.
Іщенко І. В. Проблеми та досягнення в організації роботи підрозділів ювенальної превенції Національної поліції України. Правовий часопис Донбасу. 2018. № 3 (64). С. 94–99. doi: 10.32366/2523-4269-2018-64-3-94-99.
Карпеченкова Г. В. Особливості діяльності поліції ювенальної превенції. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 10. Т. 2. С. 79–82.
Костенко Я. В. Професіограма працівника ювенальної превенції. Право і безпека. 2017. № 4 (67). С. 187–192.
Методичні рекомендації щодо проведення просвітницько-профілактичних занять з учнями 1–11 класів за програмою «Школа і поліція». Київ, 2016. 197 с.
Про затвердження Інструкції з організації роботи підрозділів ювенальної превенції Національної поліції України : наказ МВС України від 19 груд. 2017 р. № 1044. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0686-18.
Про затвердження Концепції реформування освіти в Міністерстві внутрішніх справ України : наказ МВС України від 25 листоп. 2016 р. № 1252. URL: http://consultant.parus.ua/?doc=0AMQ2E07D1.
Концепція превентивного виховання дітей і молоді в системі освіти України : проект для обговорення / розробл. : В. М. Оржеховська, С. В. Кириленко. 23 с. URL: http://fz-09.at.ua/Vuhovna/proekt_ konsepsiyi_ preventuvnogo_vuxovannyi.doc.
Пліско Є. Зв’язок ювенальної юстиції з сучасною соціально-педагогічною роботою із неповнолітніми правопорушниками. Молодь і ринок. 2019. № 1 (168). С. 37–43. doi: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.158317.
Полудьонна Н. С., Лукашенко А. А. Методика викладання в училищах професійної підготовки працівників міліції : метод. рек. Київ : НАВС, 2015. 56 с.
Ревть А., Гриник І. Особливості соціально-педагогічної роботи з профілактики насильства щодо дітей. Молодь і ринок. 2019. № 1 (168). С 33–37. doi: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.158316.
Швець Д. В. Підвищення якості підготовки працівників підрозділів ювенальної превенції як необхідна передумова захисту прав і свобод дітей. Сучасна європейська поліцеїстика та можливості її використання в діяльності Національної поліції України : зб. тез доп. учасників Міжнар. наук.-практ. конф. (Харків, 11 квіт. 2019 р.). Харків, 2019. С. 29–31.
Про Національну поліцію : Закон України від 2 лип. 2015 р. № 580-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2015. № 40–41. Ст. 379.
Про соціальну роботу з сім’ями, дітьми та молоддю : Закон України від 21 черв. 2001 р. № 2558-ІІІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2558-14.
Зеленський Є. С. Пріоритетні напрями вдосконалення запобігання поліцейськими вчиненню адміністративних правопорушень дітьми. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2017. Вип. 5. Т. 2. С. 16–19.
Переглядів анотації: 405 Завантажень PDF: 675
- Автори залишають за собою право на авторство власної праці та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дає змогу іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану працю з обов’язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію статті в цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована в журналі (наприклад, розміщувати статтю в репозитарії установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дає змогу і заохочує розміщення авторами в Інтернеті (наприклад, у електронних сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису статті як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє продуктивній науковій дискусії та позитивно впливає на оперативність та динаміку цитування опублікованої роботи.