Peculiarities of Professional Training the Staff for Juvenile Prevention
Abstract
Actual problems of the various forms of violence, significant increase the aggressive manifestations in the child environment, child crimes and crimes against children require rethinking about the paradigm of preventive measures, which is the main task of the units for juvenile prevention of the National Police of Ukraine. Given the current requirements in the field of protection of the children rights and freedoms, the implementation an activity of the units for juvenile prevention during fulfillment tasks defined by the rules of the modern legislation, it can be argued that it is necessary to improve the effectiveness of professional training and identify ways to improve it. The purpose of the article is to identify the features of improving the psychological training of employees of the units for juvenile prevention. The main tasks of the research are to determine the current state and problems during professional training of employees of the units for juvenile prevention; development the scientifically grounded proposals for its optimization. Methodology. During the preparation of the article, some general scientific and special scientific methods of cognition were used, in particular: historical, philosophical-legal, comparative, systemic, functional, generalization. Scientific novelty. As a result of empirical research the current state and problems of professional training of employees of the units for juvenile prevention, its role and importance, ones have been determined the ways for improvement the professional psychological training. On this basis, we have developed proposals to optimize professional psychological training by making changes to the postgraduate education program for employees of the units for juvenile prevention. Conclusions. Analysis the problem of the professional psychological training of employees of the units for juvenile prevention showed that during the process of professional formation the specialists it is necessary to take into account the practical component the preventive activity, adhere to certain professiograms and psychograms, ensure the development the professionally important qualities, apply specially developed programs of psychological training police activity and ensure the police activity standards. In addition, the higher education institutions with specific training conditions for undergraduate training the employees of the units for juvenile prevention, should ensure the obligatory use of innovative interactive pedagogical technologies, take into account acmeological aspects of personal growth and professional skill. These raised issues are not conclusive and need further investigation.
Keywords: professional training; juvenile prevention; rights; freedoms of the child; psychological abuse; bulling; personal development; training; interactive learning tools.
Downloads
References
Давидова О. В. Психологічні особливості спілкування поліцейських ювенальної превенції з дітьми різного віку. Психологічні засади забезпечення службової діяльності працівників правоохоронних органів : матеріали ІI Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнародною участю (Кривий Ріг, 7 лют. 2019 р.). Кривий Ріг, 2019. С. 207–210.
Дмитрієв А. А. До питання професійної підготовки поліцейських. Шляхи покращення системи професійної підготовки правоохоронців до дій в екстремальних умовах : зб. матеріалів Міжнар. наук.-практ. конф. (Харків, 18 груд. 2015 р.). Харків, 2015. С. 13–15.
Дручек О. М. Правоохоронна діяльність Національної поліції щодо забезпечення прав і свобод дитини: основні форми. Науковий вiсник Херсонського державного університету. 2017. Вип. 5. Т. 2. С. 7–12.
Голопич І. М. Підготовка майбутніх поліцейських до професійного спілкування з правопорушниками у вищих закладах зі специфічними умовами навчання. Теорія та методика навчання та виховання. 2018. № 45. С. 46–58. doi: http://doi.org/10.5281/zenodo.2620560.
Іщенко І. В. Проблеми та досягнення в організації роботи підрозділів ювенальної превенції Національної поліції України. Правовий часопис Донбасу. 2018. № 3 (64). С. 94–99. doi: 10.32366/2523-4269-2018-64-3-94-99.
Карпеченкова Г. В. Особливості діяльності поліції ювенальної превенції. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 10. Т. 2. С. 79–82.
Костенко Я. В. Професіограма працівника ювенальної превенції. Право і безпека. 2017. № 4 (67). С. 187–192.
Методичні рекомендації щодо проведення просвітницько-профілактичних занять з учнями 1–11 класів за програмою «Школа і поліція». Київ, 2016. 197 с.
Про затвердження Інструкції з організації роботи підрозділів ювенальної превенції Національної поліції України : наказ МВС України від 19 груд. 2017 р. № 1044. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0686-18.
Про затвердження Концепції реформування освіти в Міністерстві внутрішніх справ України : наказ МВС України від 25 листоп. 2016 р. № 1252. URL: http://consultant.parus.ua/?doc=0AMQ2E07D1.
Концепція превентивного виховання дітей і молоді в системі освіти України : проект для обговорення / розробл. : В. М. Оржеховська, С. В. Кириленко. 23 с. URL: http://fz-09.at.ua/Vuhovna/proekt_ konsepsiyi_ preventuvnogo_vuxovannyi.doc.
Пліско Є. Зв’язок ювенальної юстиції з сучасною соціально-педагогічною роботою із неповнолітніми правопорушниками. Молодь і ринок. 2019. № 1 (168). С. 37–43. doi: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.158317.
Полудьонна Н. С., Лукашенко А. А. Методика викладання в училищах професійної підготовки працівників міліції : метод. рек. Київ : НАВС, 2015. 56 с.
Ревть А., Гриник І. Особливості соціально-педагогічної роботи з профілактики насильства щодо дітей. Молодь і ринок. 2019. № 1 (168). С 33–37. doi: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.158316.
Швець Д. В. Підвищення якості підготовки працівників підрозділів ювенальної превенції як необхідна передумова захисту прав і свобод дітей. Сучасна європейська поліцеїстика та можливості її використання в діяльності Національної поліції України : зб. тез доп. учасників Міжнар. наук.-практ. конф. (Харків, 11 квіт. 2019 р.). Харків, 2019. С. 29–31.
Про Національну поліцію : Закон України від 2 лип. 2015 р. № 580-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2015. № 40–41. Ст. 379.
Про соціальну роботу з сім’ями, дітьми та молоддю : Закон України від 21 черв. 2001 р. № 2558-ІІІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2558-14.
Зеленський Є. С. Пріоритетні напрями вдосконалення запобігання поліцейськими вчиненню адміністративних правопорушень дітьми. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2017. Вип. 5. Т. 2. С. 16–19.
Abstract views: 405 PDF Downloads: 675
- Authors reserve the right to authorship of their own work and transfer to the magazine the right of the first publication of this work under the terms of the Creative Commons Attribution License, which allows other persons to freely distribute published work with mandatory reference to authors of the original work and the first publication of an article in this magazine.
- Authors have the right to enter into separate additional agreements on non-exclusive dissemination of the work in the form in which it was published in the journal (for example, to post an article in the institution's repository or to publish as part of a monograph), provided that the link to the first publication of the work in this journal is maintained.
- The journal's policy allows and encourages the posting of articles by authors on the Internet (for example, in electronic storehouses of institutions or on personal websites), both before the submission of this manuscript to the editorial office and during its editorial processing, as this contributes to the creation of a productive scientific discussion and positively affects the efficiency and dynamics of citing the published work.