Правові аспекти працевлаштування висококваліфікованих працівників-мігрантів у Європейському Союзі

  • Т. Кортукова

    старший викладач кафедри міжнародного, цивільного та комерційного права Київського національного торговельно-економічного університету, м. Київ

    https://orcid.org/0000-0002-3376-0159

Анотація

У статті проаналізовано ключові зміни у вторинному праві Європейського Союзу у сфері правового регулювання працевлаштування висококваліфікованих працівників-мігрантів. Мета статті – на підставі наукових здобутків, правових актів та інших джерел проаналізувати правові аспекти працевлаштування висококваліфікованих працівників-мігрантів у Європейському Союзі. Це потребує виконання низки завдань, зокрема: з’ясувати специфіку правових аспектів працевлаштування висококваліфікованих працівників-мігрантів у Європейському Союзі; висвітлити суть Директиви ЄС 2009/50 про блакитні карти та Директиви 2016/801 про умови в’їзду та проживання громадян третіх країн з метою проведення досліджень, навчання, підвищення кваліфікації, волонтерства, обміну учнями або освітніх проєктів і роботи за програмою au pair; визначити сучасні тенденції розвитку правового регулювання працевлаштування висококваліфікованих працівників-мігрантів у Європейському Союзі. Методологічна основа статті передбачала використання методів аналізу й синтезу, дедукції та індукції, прогнозування та моделювання. Дослідження правових аспектів працевлаштування висококваліфікованих працівників-мігрантів у Європейському Союзі було б також неможливим і без використання спеціальних методів пізнання, які охоплюють порівняльно-правовий, історико-правовий, формально-юридичний та структурно-функціональний методи. Наукова новизна. З огляду на потребу Європейського Союзу в залученні висококваліфікованих мігрантів, реформування законодавства, що регулює імміграцію висококваліфікованих мігрантів, має бути спрямоване на зниження бар’єрів для в’їзду, а також спрощення та гармонізація процедури прийому висококваліфікованих громадян третіх країн. Крім того, блакитна карта не повинна бути виключно тимчасовим дозволом на роботу. У цьому контексті можна запропонувати подовження терміну надання блакитної карти із трьох до п’яти років, що дасть змогу висококваліфікованим працівникам-мігрантам згодом отримати дозвіл на постійне проживання відповідно до законодавства Європейського Союзу. Висновки. У межах Європейського Союзу однією з реформ у сфері правового регулювання працевлаштування висококваліфікованих працівників-мігрантів стало прийняття Директиви про блакитну карту. Завдання цієї Директиви передбачали впорядкування міграційних процесів висококваліфікованих іммігрантів у Європейському Союзі та запровадження єдиної процедури подання заявок для висококваліфікованих іммігрантів. Проте національна імміграційна політика держав – членів Європейського Союзу щодо висококваліфікованих працівників істотно різниться. Тому, попри те, що блакитна карта була запроваджена з метою залучення висококваліфікованих мігрантів до Європейського Союзу, більшість держав-членів не готові делегувати рішення в цій сфері на наднаціональний рівень інституціям Європейського Союзу. У цьому контексті важливими також є перенесення правового регулювання висококваліфікованої імміграції на наднаціональний рівень Європейського Союзу та гармонізація цієї сфери з національним законодавством держав – членів Європейського Союзу.

Ключові слова: міграція; трудова міграція; громадянин; треті країни; блакитна карта; висококваліфікований мігрант.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Т. Кортукова

старший викладач кафедри міжнародного, цивільного та комерційного права Київського національного торговельно-економічного університету, м. Київ

Посилання

Boswell C., Geddes A. Migration and Mobility in the European Union. New York : Palgrave Macmillan, 2011. doi: https://doi.org/10.1111/j.1478-9302.2011.00255_3.x.

Бурак С. Висококваліфіковані спеціалісти як категорія трудових мігрантів у праві Європейського Союзу. Університетські наукові записки. 2016. № 59. С. 310–320.

Chaloff J., Lemaitre G. Managing HighlySkilled Labour Migration: A Comparative Analysis of Migration Policies and Challenges in OECD Countries. OECD Social, Employment and Migration Working Papers. 2009. No. 79. doi: http://dx.doi.org/10.1787/225505346577.

Communication from the Commission – Policy Plan on Legal Migration {SEC(2005)1680}/COM/2005/0669final/. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/en/TXT/?uri=celex:52005DC0669.

Council Directive 2003/109/EC of 25 November 2003 concerning the status of third-country nationals who are long-term residents. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/en/ALL/?uri=CELEX%3A32003L0109.

Дахова І. І. Обмеження реалізації прав і свобод людини: конституційне регулювання та практика Європейського Суду з прав людини. Форум Права. 2018. № 4. С. 17–25. doi: http://doi.org/10.5281/zenodo.1467599.

Global Talent Competitiveness Index, 2020. URL: https://gtcistudy.com/the-gtci-index/.

Europe 2020 Strategy. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/web/europe-2020-indicators.

Hogarth T. COVID-19 and the Demand for Labour and Skills in Europe Early evidence and implications for migration policy. Migration Policy Institute. 2021. URL: https://www.migrationpolicy.org/research/covid-19-labor-skills-europe-migration-policy.

Колеснікова В. В. Особливості адаптації молодих фахівців до здійснення професійної діяльності. Експерт. 2019. № 3 (5). С. 235–246. doi: https://doi.org/10.32689/2617-9660-2019-3(5)-235-246.

Кортукова Т. Особливості правового регулювання ЄС у сфері легальної міграції та інтеграції мігрантів. Fundamental and applied researches in practice of leading scientific schools. 2019. № 4. С. 79–86.

Kortukova T., Kaminska N., Dei M., Blahodarnyi A. COVID-19: Regulation of Migration Processes in The European Legal Area. Cuestiones Políticas. 2020. Vol. 38. Р. 321–332. URL: https://produccioncientificaluz.org/index.php/ cuestiones/article/view/34328.

Přívara A., Rievajová E., Barbulescu A. Attracting High Skilled Individuals in the EU: The Finnish Experience. Migration letters. 2020. No. 17 (2). P. 369–377. doi: https://doi.org/10.33182/ml.v17i2.927.

Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on the conditions of entry and residence of third-country nationals for the purposes of highly skilled employment, 2016. URL: https://expat-elan.fr/images/10-textes-de-lois/commission-europeenne/2016/comm-eu_2016-06-07_COM-378_conditions-entry-third-country-nationals.pdf.

Самойленко О. Етичні засади формування службового права. Юридичний часопис Національної академії внутрішніх справ. 2020. № 1 (19). С. 68–72. doi: https://doi.org/10.33270/04201901.68.

Shachar A. The Race for Talent: Highly Skilled Migrants and Competitive Immigration Regimes. New York University Law Review. 2006. Vol. 81. P. 148–206.

Шишкіна Е. Повага до людської гідності в контексті війни: компенсація за завдану шкоду. Український часопис міжнародного права. 2019. № 1. С. 61–68. doi: https://doi.org/10.36952/uail.2019.1.61-68.

Смирнова К., Федорова А. Імплементація Угоди про асоціацію між Україною та ЄС у сфері трудових відносин: проблеми та перспективи. Український часопис міжнародного права. 2019. № 1. С. 69–78. doi: https://doi.org/10.36952/uail.2019.1.69-78.

Triandafyllidou A., Isaakyan I. EU Management of High-skill Migration. RSCAS Global Governance Programme Policy Briefs. 2014. No. 04. URL: http://cadmus.eui.eu/bitstream/handle/1814/34706/RSCAS_GGP_2014_04_ PolicyBrief.pdf?sequence=1.

Understanding Migration in the European Union: Insights from the European Migration Network 2008–2018. European Migration Network : [site]. URL: http://emn.ie/cat_publication_detail.jsp?clog=1&itemID=3144&t=6.


Переглядів анотації: 234
Завантажень PDF: 140
Опубліковано
2021-05-25
Як цитувати
[1]
Кортукова , Т. 2021. Правові аспекти працевлаштування висококваліфікованих працівників-мігрантів у Європейському Союзі. Науковий вісник Національної академії внутрішніх справ. 118, 1 (Трав 2021), 112-117. DOI:https://doi.org/10.33270/01211181.112.
Розділ
Законодавче врегулювання правозастосування