Recognition of Article 366-1 of the Criminal Code of Ukraine as Unconstitutional: Conceptual Shortcomings of Constitutional Court Decision

  • A. Vozniuk

    Doctor of Law, Associate Professor, Head of the Scientific Laboratory on the Problems
    of Combating Crime of the Educational and Scientific Institute No. 1 of the National Academy of Internal Affairs, Kyiv, Ukraine

    https://orcid.org/0000-0002-3352-5626

Abstract

The purpose of the article is to analyze arguments of the Constitutional Court of Ukraine regarding the recognition of Art. 366-1 of the Criminal Code of Ukraine such that does not comply with the Constitution of Ukraine, in order to assess the degree of the objectivity decision. The article uses a set of scientific methods, namely: terminological, system-structural, formal-logical, comparative-legal. The theoretical basis of study is constituted by works of Ukrainian and foreign scholars, provisions of the Criminal Code of Ukraine and the Law of Ukraine «On Prevention of Corruption», as well as practice of their application. Scientific novelty of article is that it reveals the main shortcomings of arguments of the Constitutional Court of Ukraine on recognition of Art. 366-1 of the Criminal code of Ukraine such that does not correspond to the Constitution of Ukraine, in particular insufficient unfoundedness of this decision is proved. The paper also formulates circumstances. which necessitate the criminalization of intentional failure to file a declaration and declaring inaccurate information. Conclusions. The hypothesis of an unconstitutional article 366-1 of the Criminal Code of Ukraine cannot be considered as proven given the lack of necessary arguments in the relevant decision of the Constitutional Court of Ukraine. Social conditionality of establishment of appropriate criminal law prohibitions (submission of knowingly unreliable information in the declaration and intentional failure to submit the declaration) is determined by the following circumstances: 1) public danger of such acts; 2) the need to ensure compliance with obligation to declare; 3) the need to create preconditions for proving illegal enrichment; 4) the need to ensure transparency in activities of persons authorized to perform functions of the state or local self-government, to carry out an objective assessment of their work, as well as to identify possible signs of committing illegal acts; 5) availability of potential in context of corruption offensesprevention; 6) the need to perform duties set forth in Art. 67 of the Constitution of Ukraine; f) Ukraine’s international legal obligations to prevent and combat corruption offenses.

Keywords: declaring unreliable information; declaration of person authorized to perform the functions of state or local self-government; corruption; corruption criminal offense; unconstitutionality of law; violation of financial control requirements.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

A. Vozniuk

Doctor of Law, Associate Professor, Head of the Scientific Laboratory on the Problems
of Combating Crime of the Educational and Scientific Institute No. 1 of the National Academy of Internal Affairs, Kyiv, Ukraine

References

Чернявський С., Вознюк А. Зарубіжний досвід правової протидії незаконному збагаченню. Юридичний часопис Національної академії внутрішніх справ. 2019. № 17 (1). С. 79–89. doi: https://doi.org/10.33270/04191701.79.

Дудоров О. О., Коломоєць Т. О., Кушнір С. М., Макаренков О. Л. Загально-теоретичні, адміністративно- та кримінально-правові основи концептуалізації антико-рупційної реформи в Україні : колективна монографія. Запоріжжя, 2019. 476 с.

Кримінальний кодекс Болгарії від 1 трав. 1968 р. (станом на 4 груд. 2020 р.). URL: https://www.lex.bg/laws/ ldoc/1589654529.

Кримінальний кодекс Чеської республіки від 8 січ. 2009 р. (станом на 1 жовт. 2020 р.). URL: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2009-40.

Кримінальний кодекс Латвії від 17 черв. 1998 р. (станом на 11 черв. 2020 р.). URL: https://likumi.lv/ta/id/88966-kriminallikums.

Михайленко Д. Г. Протидія корупційним злочинам засобами кримінального права: концептуальні основи : монографія. Одеса : Гельветика, 2017. 582 с.

Nathanson S. Why good government matters. Crime, Law and Social Change. 2013. No. 1 (60). P. 107–114. doi: https://doi.org/10.1007/s10611-013-9438-x.

Ngumbi E., Owiny P. From Paper to Practice: Enhancing Public Sector Accountability in Africa through Reform of Wealth Declaration Systems (April 18, 2020). URL: https://ssrn.com/abstract=3579514. doi: http://dx.doi.org/10.2139/ ssrn.3579514.

Окрема думка судді Конституційного Суду України Колісника В. П. стосовно Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 47 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень Закону України «Про запобігання

корупції», Кримінального кодексу України від 27 жовт. 2020 р. № 13-р/2020. URL: http://www.ccu.gov.ua/dokument/13-r2020.

Окрема думка судді Конституційного Суду України Лемака В. В. стосовно Рішення у справі за конституційним поданням 47 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень Закону України «Про запобігання корупції», Кримінального кодексу України від 27 жовтня 2020 року № 13-р/2020. URL: http://www.ccu.gov.ua/dokument/13-r2020.

Окрема думка судді Конституційного Суду України Первомайського О.О. у справі за конституційним поданням 47 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень Закону України «Про запобігання корупції», Кримінального кодексу України. URL: http://www.ccu.gov.ua/ dokument/13-r2020.

Податковий кодекс Німеччини від 16 берез. 1976 р. (зі змінами від 3 груд. 2020 р.). URL: https://www.gesetze-im-internet.de/ao_1977/.

Рішення КСУ у справі за конституційним поданням 47 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень Закону України «Про запобігання корупції», Кримінального кодексу України від 27 жовтня 2020 р. № 13-р/2020. Справа № 1-24/2020(393/20). URL: http://ccu.gov.ua/ dokument/13-r2020.

Rothstein B. Corruption and Social Trust: Why the Fish Rots from the Head Down. Social Research. 2013. No. 4. Vol. 80. P. 1009–1032. doi: http://www.jstor.org/stable/24385649.

Розбіжна думка судді Сергія Головатого у справі за конституційним поданням 47 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень Закону України

«Про запобігання корупції», Кримінального кодексу України. Справа № 1-24/2020(393/20).

URL: http://www.ccu.gov.ua/dokument/13-r2020.

Seligson M. A. The impact of corruption on regime legitimacy: A comparative study of four Latin American countries. The journal of Politics. 2002. No. 64 (2). Р. 408–433. doi: https://doi.org/10.1111/1468-2508.00132.

Щодо листа президентів GRECO та Венеційської комісії до Голови Верховної Ради стосовно конституційної кризи в Україні. 1 листоп. 2020 р. URL: https://nazk.gov.ua/uk/novyny/shhodo-lysta-prezydentiv-greco-ta-venetsijskoyi-komisiyi-do-golovy-verhovnoyi-rady-stosovno-konstytutsijnoyi-kryzy-v-ukrayini/.

Трепак В. М. Теоретико-прикладні проблеми запобігання та протидії корупції в Україні : дис. … д-ра юрид. наук : 12.00.08. Львів, 2020. 481 с.

Уголовный кодекс Грузии от 22 июля 1999 г. № 2287-вс по состоянию на 19 сент. 2020 г. URL: https://www.legislationline.org/download/id/8847/file/Georgia_Criminal_Code_am2020_ru.pdf.

Вознюк А. А. Психологічні теорії пояснення корупції. Юридична психологія. 2019. № 25 (2). С. 7–15. doi: https://doi.org/10.33270/03192502.7.

Вознюк А. А. Неконституційність декларування недостовірної інформації: аргументи та контраргументи. Реалізація державної антикорупційної політики в міжнародному вимірі : матеріали V Міжнар. наук.-практ. конф. (Київ, 9–10 груд. 2020 р.) : у 2 ч. / [редкол.: В. В. Чернєй, С. Д. Гусарєв, С. С. Чернявський та ін.]. Київ : Нац. акад. внутр. справ, 2020. Ч. 1. С. 61–65.

Yongkang Li, Zhen Yan. Civil Service Property Declaration System in US and Its Enlightenments to China (2013, May). In 2013 International Conference on Public Management (ICPM-2013). Atlantis Press. doi: https://doi.org/10.2991/icpm.2013.46.

За умисне зазначення недостовірних відомостей на більш ніш 1 млн грн має передбачатися позбавлення волі. Інакше ефективне запобігання корупції буде неможливим. 26 листоп. 2020 р. Національне агентство з питань запобігання корупції : [сайт]. URL: https://nazk.gov.ua/uk/novyny/za-umysne-zaznachennya-nedostovirnyh-vidomostej-na-bilsh-nish-1-mln-grn-maye-peredbachatysya-pozbavlennya-voli-inakshe-efektyvne-zapobigannya-koruptsiyi-bude-nemozhlyvym-nazk/.


Abstract views: 336
PDF Downloads: 227
Published
2021-03-22
How to Cite
[1]
Vozniuk , A. 2021. Recognition of Article 366-1 of the Criminal Code of Ukraine as Unconstitutional: Conceptual Shortcomings of Constitutional Court Decision . Scientific Herald of the National Academy of Internal Affairs. 117, 4 (Mar. 2021), 20-31. DOI:https://doi.org/10.33270/01201174.20.
Section
Legal regulation of law enforcement

Most read articles by the same author(s)